Co zrobić, jeśli Twój pies zje kokainę? Badania nad zapobieganiem zatruciom narkotykowym u zwierząt domowych
Przypadek chihuahua, który trafił do kliniki weterynaryjnej z zagrażającą życiu arytmią serca po zażyciu kokainy, uwydatnił pilną potrzebę nowego problemu weterynaryjnego: przypadkowego zażycia narkotyków u zwierząt domowych. W studium przypadku opublikowanym 18 sierpnia 2025 r. w czasopiśmie Frontiers in Veterinary Science (DOI: 10.3389/fvets.2025.1622850), dr Jake Johnson z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej opisuje objawy, diagnostykę i profilaktykę zatrucia kokainą u psów. Badania podkreślają potrzebę edukacji właścicieli zwierząt domowych w celu zapobiegania takim wypadkom. Nietypowy przypadek: chihuahua z blokiem serca. Dwuletni chihuahua został przywieziony do kliniki weterynaryjnej w Karolinie Północnej po tym, jak wydawał się ospały i niereagujący, z opuszczonym językiem i brakiem reakcji na dźwięki. Badania kliniczne wykazały znaczne spowolnienie akcji serca i zaburzenia rytmu serca, w tym blok przedsionkowo-komorowy pierwszego stopnia i blok przedsionkowo-komorowy drugiego stopnia wysokiego stopnia. Badanie moczu na obecność narkotyków potwierdziło, że przyczyną była kokaina, co później potwierdzono badaniem laboratoryjnym. Ku zaskoczeniu wszystkich, pacjent wyzdrowiał…




